Tuesday, December 11, 2012

Project 3 : Spatial Design and Costing - The Beginning



Salam sejahter dan semoga anda semua dilimpahi rahmat Allah...


Untuk Project 3 Studio 307 ini, kami dikehendaki mengemukakan a 5-slide PowerPoint presentation mengenai elemen Urban Design dengan merujuk kepada 2 tajuk buku dan 3 naskhah jurnal / buletin etc. sama ada printed in hardcopy  atau diakses dari websites. 







  Minggu berikutnya, kami juga dikehendaki mengenal pasti suatu tapak pembangunan semula yang bersaiz kecil. Seperti biasa, analisis dan inventori tapak perlu dijalankan untuk mengenal pasti isu, masalah dan potensi pembangunan tapak dari pelbagai sudut perancangan. Berdasarkan kepada analisis tersebut, para pelajar yang telah dibahagikan mengikut kumpulan 2 orang, dikehendaki mencadangkan pelan konsep dan seterusnya pelan susun atur cadangan pemajuan ruang komuniti interaktif (interactive community space) atas tapak tersebut dengan memberi tumpuan kepada elemen reka bentuk bandar, landskap dan kos.

Dengan persetujuan daripada my posse, Nor Amalina Mhd Nor, we proposed for a waterfront development di pesisiran Sungai Muar.







Pada 19 November 2012, cadangan ini telah dibentangkan kepada Pensyarah tetapi malangnya tidak diluluskan atas alasan tapak terlalu jauh untuk dilawati bagi menjalankan siasatan tapak, terlalu besar, terlalu banyak bangunan yang terlibat dan perlu dipindahkan dan melibatkan kos yang sangat tinggi. So, kumpulan kami pun diminta untuk mengenal pasti tapak baharu di sekitar Pulau Pinang sahaja.

Apakan daya kami... nampaknya terpaksalah mencari tapak lain yang memenuhi kriteria Pensyarah... Maybe I have just the place in mind... Hmmm...

 ??????????


Let's say you have a building like this in the middle of the booming, bustling town area,
what would you do? Demolish it or restore it? 

Old and decaying pre-war buildings have become an eyesore in many towns and cities. If no effort is being done to ensure all dilapidated buildings like this are restored, then in a decade from now, our cities would eventually turn into something like stale "rojak"...

Wassalam.

No comments:

Post a Comment