Saturday, November 3, 2012

Catatan Tertunda Projek 2

Catatan tertunda.

Assalamualaikum. Salam sejahtera dan salam 1Malaysia.

Projek kedua merupakan projek individu di mana students dikehendaki mengenal pasti sebuah tapak kosong (or assumed vacant) berukuran lebih kurang 15 ekar untuk dibuat site analysis, develop a concept and prepare a layout. kami diminta untuk present tapak yang dipilih in the next studio session.

So, saya telah memilih untuk melaksanakan pembangunan di pinggir bukit for a reason. Di bandar tempat saya menginap iaitu di Muar, Johor, pembangunan rata-rata dilaksanakan di tanah rata sebab Muar tidak mempunyai kawasan berbukit yang significant kecuali di beberapa rizab Hutan Simpan Kekal yang tidak boleh dimajukan.

Melalui exercise ini, saya cuba untuk challenge diri saya sendiri tentang sejauh mana kemampuan saya untuk mengaplikasi dan menggarap konsep pembangunan di lereng bukit  dan pemeliharaan topografi selaras dengan garis panduan yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia dan terpakai di semua Pihak Berkuasa Tempatan di Semenanjung Malaysia.


Ha, inilah dia muka depan 2 garis panduan saya sebutkan tadi. Menurut rakan di JPBD Pulau Pinang garis panduan ini merupakan bahan rujukan penting bagi Pihak Berkuasa Tempatan dalam mempertimbangkan permohonan di tanah tinggi dan bercerun. Most local Authorities would have these guidelines in their libraries.

Bagi Penang pula, they have their own guidelines mengenai pembangunan lereng bukit yang baru siap disediakan. Harap-harap adalah apa yang saya cari...


 As for my site, saya telah sediakan a 3-slide presentation sebagaimana yang diarahkan:




Alhamdulillah, para Pensyarah bersetuju dengan site yang dipilih. InsyaAllah, peluang ini tidak akan saya sia-siakan memandangkan ada juga kawan2 yang terpaksa menukar tapak. Allah bless my Lecturers... I hope I can deliver macam yang diarahkan. Walaupun this is not something totally new to me, tapi jarak masa lebih 10 tahun dari saat saya melangkah keluar dari UiTM hingga sekarang banyak mengubah keadaan...

Well... So much ramblings for now. nak siapkan assignments pulak, loads of them. Ada yang sudi nak tolong?


Bagi segmen Info Sharing kali ni, here's something for y'all to enjoy. Happy watching...



"Sustainability is now a big baggy sack in which people throw all kinds of old ideas, hot air and dodgy activities in order to be able to greenwash their products and feel good.”
Kevin McCloud, Kevin McCloud's 43 Principles of Home: Enjoying Life in the 21st Century

Renung-renungkan....

Until our next encounter, Wassalamu 'alaikum and thank you.

No comments:

Post a Comment